מה הוא התהליך המלא לבדיקת שימושיות
אחת הבדיקות החשובות ביותר שיש לבצע על מנת לבחון חווית משתמש של מוצר, בטרם מוציאים אותו לשוק, זו בדיקת שימושיות. בעזרת בדיקה זו אפשר לקבל חוות דעת מקצועית עד כמה הממשק של המוצר, עד כמה כל תהליך העבודה איתו הוא נוח, פשוט וזמין.
על מנת לבצע תהליך מלא לבדיקת שימושיות, יש לעבור את כל השלבים מהתחלה ועד הסוף, כך נוכל לקבל תמונת מצב מלאה, נוכל לדעת בדיוק מה נכון ומה לא נכון, מה צריך לתקן ומה אפשר לשמור כמו שהוא.
לפני שנסביר על תהליך הבדיקה המלאה, חשוב להדגיש, שרצוי מאוד שתהליך הבדיקה יהיה חלק אינטגראלי מהעבודה, לא שונה מאפיון ועיצוב המוצר וחווית המשתמש, דברים שנעשים בטרם מתחילים לפתח ולייצר את המוצר באופן מסיבי. כך יהיה ניתן לפתור את כל הבעיות עוד בטרם התחלנו לייצר בכמויות מסחריות את המוצר.
כיצד מתבצע התהליך בפועל?
ראשית, יש לגייס מומחים בתחום, רצוי שיהיו אלה מומחי דיגיטל חיצוניים ולא רק מומחים מטעמנו, כאלה שלא ראו מעולם את המוצר, ויכולים לחוות חוות דעת אובייקטיבית. כמובן, עליהם ללמוד מי קהל היעד, מה המטרה של המוצר, מה בדיוק תסריטי השימוש בו, וכל דבר אחר שאמור לעזור להם להבין מה המטרה של המוצר ומה אנחנו רוצים שהוא ייספק.
שנית, צריך להיכנס אל הממשק של המוצר ולבצע מגוון תסריטים שונים, מוגדרים, תסריטים נפוצים ופחות נפוצים, כאלה שאנחנו חושבים שהמשתמשים במוצר ייעשו וכאלה שהם יכולים לעשות, גם אם לא מדובר בהכרח במשהו נפוץ. כל מבחן כזה צריך להיות מתועד באופן מלא, להציג את ההתנהגות של המשתמשים, את ההתנהגות של המוצר ולבחון הכל על פי מודלים התנהגותיים. למשל, האם המשתמש חש תחושת שמחה, סבלנות, רוגז, כעס או כל דבר אחר. צריך להדגיש, אם מדובר על אתר או אפליקציה (קראו גם על Application UX), הרי שהמבחנים צריכים להתבצע על פלטפורמות שונות, מובייל, מחשב, טאבלט.
בסופו של דבר, כל אחד, אמור לספק חוות דעת על מה שהוא הרגיש, הוא אמור לספק חוות דעת על אופי השימוש במוצר בעינייו.